• Short title article: Pilot projekt

Dani obrane Livna svečano se obilježavaju svake godine od 13. do 23. travnja kada se prisjećamo ratnih godina, povijesnih bitaka 1992. godine, spominjući se branitelja i njihovog neizmjernog doprinosa u obrani Livna, Bosne i Hercegovine i Hrvatske.

Upravo u ovo vrijeme 21. travnja 2023. godine grupa entuzijasta na ideju branitelja Mladena Mihaljevića kreće na pješački pohod pod simboličnim nazivom „Put pobjede i sjećanja“ prelazeći tako kompletnu livanjsku bojišnicu u ukupnoj dužini od 80 kilometara. Cilj ovog planinarsko-edukativnog puta je podizanje svijesti o vrijednostima Domovinskog rata i posjet svim važnim uporišnim ratnim točkama.

U svom pješačkom pohodu mala grupa od 7 članova različite starosne dobi je u tri dana obišla svih šest sektora livanjske bojišnice (Borova glava, Cincar, Strmica, Korićina, Čelebić i Rujani) te tako iskazala posebnu zahvalnost obiteljima poginulih kao i svim braniteljima koji su dali najveći doprinos braneći Livno i livanjski kraj.

Zbog velike kilometarske udaljenosti od Sektora 6 (Borova glava) do Sektora 1 (Rujani) koja iznosi oko 80 kilometara odlučeno je da se put raspodjeli na tri dana i to na sljedeći način:

·        PRVI DAN (21.4.2023. god.) | Križevac (Ivovik) - Borova glava - Osjen glava - Strmica - Korićina |36 km

·        DRUGI DAN (22.4.2023. god.) | Korićina - Golija - Čelebić | 30 km

·        TREĆI DAN (23.4.2023. god.) | Čelebić - Donji Rujani | 14 KM

Početna točka ove duge pješačke rute bio je lokalitet Križevac (Ivovik) odakle se točno u 9 sati nakon što se zapalila svijeća na Spomen obilježju za sve poginule i nestale branitelje u svim ratovima krenulo prema prvim obrambenim položajima u sektoru Borova glava. Nakon prolaska kroz značajne obrambene lokacije ovog sektora prelazimo u područje sektora Cincar, upoznajemo se s ratnim položajima, zatim se obaramo prema Velikoj Begovači i tako dalje preko Krug visoravne nastavljamo prema sektoru Strmica. Na mjestu gdje je podignut Križ također palimo svijeću za sve nastradale branitelje. Zbog jakog vjetra i skorog mraka ne zadržavamo se puno već nastavljamo prema sektoru Korićina. Na ovoj dionici prolazimo kraj dosta rovova i tadašnjih vojnih objekata i nakon ukupno 36 km dolazimo do sektora Korićina gdje nas u odlično opremljenoj vikendici na lokaciji Borovac dočekuju Matko Vrselja, Mijo Križan te naš glavni logističar Tomo Periša s hranom i osvježenjem. Nakon večere, sumiranja dana i ugodnog druženja s domaćinima odlazimo na počinak.

Drugi dan oko 8 sati pozdravljamo se s našim domaćinima i nastavljamo prema Spomen obilježju Korićina gdje nas dočekuje branitelj Ante Čolak koji nas upoznaje s ovim sektorom, značajnim datumima i ljudima koji su branili položaje u sektoru Korićina. Ubrzo nastavljamo uspon na planinu Goliju preko Ždralovca strmom i fizički jako zahtjevnom dionicom. Dalje do sela Čelebić nastavljamo Golijom, odnosno dugim šumskim makadamskim putem zastajući na značajnim mjestima poput ratnih položaja i mjesta gdje je podignt spomenik poginulom branitelju Branku Karauli. Drugi dan završavamo dolaskom na lokaciju Livadnice koja je 4 km udaljena od Čelebića gdje nas dočekuju naši logističari Tomo Periša, Darko Jozić i Damir Mihaljević sa pripremljenom večerom. Nakon večere, analiziranja dana i ugodnog druženja umorni odlazimo na spavanje.

Treći dan se spuštamo prema selu Čelebić, zaustavljajući se malo iznad sela kod podignutog Križa u spomen svim poginulim braniteljima gdje nas Davor Milanović upoznaje s položajima i događanjima u ovom  sektoru. Dalje prolazimo kroz Čelebić gdje nas dočekuje Mile Gelo kojem se zahvaljujemo na gostoprimstvu. Zadnji dio našeg „Puta pobjede i sjećanja“ prolazimo kroz Livanjsko polje i nakon ukupno 80 kilometara livanjske bojišnice slomljeni i iscrpljeni ali ispunjeni ponosom i zahvalnošću ulazimo u Donje Rujane gdje nas dočekuje Vlado Milanović skupa s braniteljima iz ovog sektora. Na kraju obilazimo značajna mjesta u ovom Sektoru i prisustvujemo svetoj misi nakon koje palimo svijeću svim poginulim i nestalim braniteljima.

Pilot projekt „Put pobjede i sjećanja“ uspješno su propješačili: Mladen Mihaljević, Marko Grgić, Davor Milanović, Tomislav Mihaljević, Ivica Džeko, Mirko Pavić i Ivica Mihaljević. Najstariji sudionik ima 62, dok najmlađi ima 19 godina.

Iako je sami put bio izuzetno zahtjevan bio bi još i teži bez odlične i pravovremene logističke podrške naših logističara Tome Periše, Darka Jozića i Damira Mihaljevića kojim se ovim putem od srca zahvaljujemo.

Isto tako zahvaljujemo se svim našim domaćinima koji su nam ustupili svoje vikendice na korištenje kao i svim braniteljima koji su nas dočekali na našem putu.

Također, zahvaljujemo se poduzećima i pojedincima koji su nam materijalno pomogli pri organizaciji samog puta (Pavić d.o.o., Caffe Salon, Tiskara list i “Udruga nositelja ratnih odličja“ HVO Livno).

Najveće hvala ide svim našim braniteljima, posebno onima koji su za slobodu položili svoj život.

Pilot projekt „Put pobjede i sjećanja 2023“ je uspješno završen! Nastavljamo dalje, otklanjamo uočene nedostatke, i vidimo se sljedeće godine uvjereni smo u puno većem broju, kako onih koji će sudjelovati u samoj organizaciji tako i onih koji će se odvažiti na pješačenje ovom planinarsko-edukativnom stazom.

Sudionici pilot projekta „Put pobjede i sjećanja“